Supervisie / leertherapie
Supervisie (diagnostiek en behandeling) en leertherapie aan PIOGS, GIOS en AIOS
Leertherapie Uitgangspunt van leertherapie is dat je jezelf goed leert kennen, zodat je in je eigen therapieën goed onderscheid kunt maken wat van jou is en wat van de ander. Daarnaast is het belangrijk om te ervaren hoe kwetsbaar het kan voelen in therapie te zijn, en wat wij dagelijks van onze patiënten vragen. Leertherapie is voor mij een coproductie: ik benoem welke interventies ik gebruik en waarom, je hebt uiteraard inspraak in welke doelen je wil behalen en hoe we die gaan bereiken, maar ik zal je ook opties voorleggen van de verschillende mogelijkheden. Voelen wat het verschil in effect is tussen bv. een cognitieve interventie of exposure of een experiëntiële techniek uit de schematherapie, kan uiterst waardevol zijn in je eigen klinische praktijk.
Supervisie Je kunt bij mij terecht voor zowel supervisie over psychotherapie als voor diagnostiek in het kader van je opleiding tot klinisch psycholoog. Bij de supervisie stuur je voorafgaand je voorbereidingen toe. Voor de supervisie heb ik de sessieverslagen gelezen en me voorbereid op de vragen die je hebt. Tijdens de supervisies kunnen we met diverse werkvormen aan de slag: opnames bekijken of beluisteren, oefenen in rollenspelen, bespreken van de therapeutische relatie, of het bespreken van de inhoudelijke vragen die je hebt. Bij de supervisie diagnostiek stuur je voorafgaand je casus in.